משלוח חינם בהזמנה מעל 299 ש"ח!

המוצרים שלי

Dough story – ברוח שיטת החינוך המונטסורית.

בואו ונחשוב יחד מה המשותף לחלק גדול מהמנהיגים המצטיינים בכל אחד מהתחומים הבאים: מדע? רפואה? עסקים? ואפילו בעולמות הפוליטיקה? האם ידעתם כי מארק צוקרברג מייסד Facebook, ביל גייטס מייסד מיקרוסופט ואפילו הסופר יהודה עמיחי שלנו כולם למדו וצמחו בסביבה הורית אשר האמינה בלמידה אינטואיטיבית. הם נחשפו לחינוך אלטרנטיבי ורבים מהם זוקפים לא פעם את הצלחתם בחיים לסביבה ההורית שנתנה להם כבר מגיל צעיר חופש חקירה והתנסות עצמית.

העיקרון המונטסורי המרכזי

שיטתה רבת ההשראה של ד”ר מריה מונטסורי נועדה על מנת למצות את הפוטנציאל הגלום בכל לד וילדה. במרכזה של השיטה נמצא הילד. למעשה זוהי פילוסופיית חינוך המקיפה את כל תחומי התפתחותו של הילד– אינטלקטואלית, חברתית, גופנית, רגשית  ורוחנית.

גישה זו שואבת מתוך אינסטינקט הלמידה של הילד, שמטבעו הוא אוטודידקט, ובנויה עליו. בחינוך על פי מונטסורי מושגת הלמידה על ידי תהליך ייחודי בו הילד לומד מתוך הינע פנימי שלו ואחר תחומי העניין המאפיינים אותו את אופיו ואת תקופות הרגישות שלו.

השיטה מציעה שילוב ייחודי של תכנון לימודי ושל חופש בחירה. ואלו מתרחשים בתוך מסגרת נתונה שבה התכנון הקוריקולרי מיועד להקניית מיומנויות של לומד שיהיה עצמאי לתמיד long life learner. חינוך מונטסורי מוגדר כחינוך לחיים-חינוך הילד ללמידה הנמשכת שנים רבות לאחר סיום הלימודי הרשמיים.

ד”ר מונטסורי האמינה שמטרת הלמידה בגיל הרך אינה העברת מידע לילד, אלא פיתוח כישורי חשיבה ולמידה, כישורי חיים וכישורים חברתיים ורגשיים.הילד לומד לעבוד באופן עצמאי ונוטל אחריות על בחירותיו. השיטה מבוססת על שיווי משקל ועל איזון נכון בין חופש לבין מסגרת.

מריה מונטסורי טווה את המושג ׳׳ללכת אחרי הילד׳׳ “FOLLOW THE CHILD” בפירוש העמוק יותר של המשפט הזה, להרגיש למה כל ילד זקוק ולאפשר לו להתנסות בעצמו לחקור ולהיות שם כגורם תומך ומעודד להשגה של מטרותיו בעצמו.

אחד העקרונות המרכזיים של שיטת מונטסורי, היא בקרת טעות – (control of error) והיא האפשרות לתת לילד הזדמנות ויכולת לתקן את טעויותיו בעצמו וללמוד מטעויותיו ללא התערבות של מבוגר או תלות בו. מנגנון בקרת טעות, מפתח אצל הילד תחושת מסוגלות ואחריות, ביטחון בהחלטות שלו וביכולות שלו והידיעה שהטעות היא הדרך ללמוד ולהשתפר. מה שאני באופן אישי אוהבת אצל ילדי הוא לאפשר להם משחקים שבהם יש בקרת טעות עצמית ובין היתר כאלה הן ערכות הבצק. אין בהם חוקים ואין בהם נכון ולא נכון מה גם שניתן לתקן בקלילות כל ׳׳טעות׳׳ לכן הבצק מספר מקום של רוגע ושלווה מפני שהוא לא מגדיר את ההצלחה במשחק הוא רק מאפשר לילדים להיות שם במשחק פתוח של דימיון וחושים.

מהו משחק פתוח? הכיצד ילדים מעסיקים את עצמם לאורך זמן ממושך

המשחק, מהווה גשר בין העולם הפנימי לעולם החיצוני. באמצעות משחק אפשר לקחת חלקים מעולמנו הפנימי ולהפוך אותם לחלק מהעולם החיצוני, שאותו אנחנו חולקים עם אחרים. גם ההפך – להפנים חלקים מהעולם החיצוני אל תוך העולם הפנימי שלנו.

משחק נחשב צורך בסיסי של בני האנוש המהווה חלק מחייו של כל אדם. התקופה בה המשחק מהווה מרכיב דומיננטי ביותר בחיי היום-יום היא במהלך תקופת הינקות והילדות. בשנים אלה המשחק מהווה את כלי הלמידה העיקרי דרכו מכיר התינוק/הילד את הסביבה הפיזית והחברתית, את היכולות שלו וכיצד לשלוט בגופו ובסביבה. בנוסף, המשחק הוא כלי המאפשר לילד לבטא רגשות, מחשבות, פחדים וקונפליקטים .

יש להבחין בין מספר מושגים: יש משחקים המוכתבים על ידי כללים (כגון כדורגל, כדורסל, משחקי קופסא וכד') מה שמכונה באנגלית game. ובין משחק ללא חוקים מוכתבים המכונה באנגלית play (מה שאני מכינה עבורכם הוא הplaydough כשמו כן הוא בצק משחק המיועד למשחק חוזר). כמו כן יש להבחין באביזר המשחק עצמו המכונה באנגלית toy ובין המשחק עצמו.

מושג נוסף הוא משחקיות (playfulness) שמתייחס לנטייה של הילד לשחק. משחקיות משתנה מאדם לאדם וכוללת את המוטיבציה הפנימית לשחק, המוכנות והביטחון להרפות משליטה עצמית, חופש "להשעות" את המציאות ויכולת לתת ולהבין אותות שונים של משחק ולהיות שותף למשחק עצמו.

מערוך-למשחקי-בצק

אז מהו משחק פתוח? משחק ללא כל חוקים וכללים, רוב משחקי ההרכבה, וכל עולם המשחק החושי/ סנסורי. כל התוספות הייחודיות שלנו בערכות יצירה מבצק כמו מערוכים וכלים ואביזרים להרחבה, פרחים, עצים, תבניות, חותכנים וחותמות העץ מרחיבים את עולם הדמיון והמשחק הפתוח ללא מגבלות. העולם האהוב עליי הוא עולם המשחקים החושיים. מאז שילדיי צעירים מאוד היה חשוב לי שהם יתנסו בכל מיני סוגים של חומרים ותחושות, גם עם כפות הרגליים וגם עם הידיים כי הדרך הטובה ביותר לחוות חוויות היא על ידי החושים שלנו וכמה שיותר מהם.

במשחק פתוח ילדים יכולים להיכנס למצב הקרוי ׳׳זרימה׳׳ ׳׳flow׳׳ מאוד בקלות כי הם יוצרים להם עולם פנימי הקשור בחוויות הפנימיות ביותר שלהם באותו רגע ובתחום העניין שלהם. חווית זרימה חשובה מאין כמוה, כיוון שהיא מאמנת אותם לעבוד בריכוז ומחווטת במוחם הצעיר קשרים חדשים וחשובים להמשך החיים.

זרימה – Flow  ההיפך משעמום אצל ילדים בכל הגילאים. כיצד מגיעים לשם?

בשנות השישים, פסיכולוג בשם מיהיי צ'יקסנטמיהיי, מצא את מה שהוא מכנה "חוויה פסיכולוגית מיטבית". היא מתרחשת כשאנחנו, מבוגרים וילדים כאחד, עסוקים במשימה כלשהי עד שאנחנו הופכים להיות ״אחד״ איתה. מיהיי צ'יקסנטמיהיי קרא לזה ״זרימה״ או באנגלית Flow. זרימה מתרחשת כשאנחנו מבצעים פעולה שמעמידה לנו אתגר אך לא אתגר גדול מדי, שאז היא הופכת למתסכלת ולא אתגר נמוך מדי, שאז היא הופכת למשעממת. אתגר במידה מסוימת לצד עניין מאוד גדול שיש לנו באותה משימה. היא מעמידה לנו איזשהו אתגר אינטלקטואלי.

כיצד מזהים זרימה אצל ילדינו ? זרימה מתרחשת כשהילדים ״צוללים״ פנימה אל המשחק ומאבדים את תחושת הזמן. לא עסוקים באם הם רעבים או צמאים ומה קורה סביבם. לא עסוקים ב׳׳אמא תראי׳׳ ולא עוברים בין משחקים ומשימות הם והמשחק הם אחד. הורים רבים רושמים לי הודעות כמו – "הם ישבו במשך שעה וחצי ברצף בלי ששמענו אותם" ׳׳כל השבת שלנו הייה שלווה ורגוע בזכות הבצקים שלך׳׳ ׳׳ הילדה קמה בבוקר וביקשה את הבצק ומאז שתיתי 2 קפה ברצף, מה קורה פה ?! ׳׳ – כל אלו זרימה ואני מאושרת לשמוע מכם הודעות כאלו.

רבים שואלים אותי ממתי אפשר להתחיל?

שאלת השאלות, אם נסתמך על מחקריה ותצפיותיה של מריה מונטסורי, נדע כי השנים הראשונות הן החשובות ביותר בהתפתחותם של ילדים. לדבריה בשנים הראשונות (0-6) יכולת הקליטה המוגברת של הילדים מאפשרת להם לשאוב ולקלוט כמעט ללא שום מגבלה. בשפתה היא קרה לזה "המוח הסופג" (Absorbent Mind). אני מאמינה גדולה ביכולתם של ילדים ללמוד ולצמוח בצורה עצמאית וזה גם מה שהוביל אותי לייצר בצק טבעי שמאפשר לילדים צעירים מאוד להרגיש, להריח, למרוח ואפילו לטעום ללא חשש מחומרים כימיים שקיימים בבצקים קנויים אחרים. חשוב לציין: במגע הבצק עם ידיים הוא אוגר חיידקים המגיעים מידי הילדים עם הזמן לכן לא מיועד לבליעה אלא למשחק בלבד. אז אפשר להתחיל מרגע שהילד מתעניין בבצק ולרב סביב גיל 1.6 וללא הגבלת גיל, הבצק מספק הנאה ושלווה גם לגילאים בוגרים יותר.

עצמאות ובקרת טעות עצמית

על פי מחקריה של מריה מונטסורי, ילדים בסביבה נכונה יכולים לחנך את עצמם באמצעות למידה וחקר מיטביים בצורת חופש מלא בתוך גבולות מוגדרים מראש. ילדים צעירים מונעים מסקרנות טהורה ומאהבה ענקית לשאלות אין סוף שאלות בדרך לאיסוף הידע וזאת הם עושים גם ללא הדרכה שלנו. כמובן שגם לנו תפקיד חשוב מאוד במערך – עם ההדרכה של מבוגר והובלת הילד אל מקומות מעניינים לו ממוקסם הפוטנציאל הגלום בכל ילד וילד וברגע שילד חווה חוויות הצלחה הוא מפתח ערך עצמי וביטחון לחיים. למידה אוטודידקטית באמצעות ערכות היצירה הסנסוריות שלנו מתאפשרת בערכות האותיות והמספרים וכמו כן גם בערכת הבונה, היער והפרפרים וכמובן בחותמות העץ המשלבות מחזורי חיים של חיות. אני ממשיכה תמיד לחשוב איך לשלב בין הפעילות הסנסורית בבצק לבין תהליכי למידה אוטודידקטים ומהנים כאחד.

למידה וחקר תוך כדי משחק וגבולות

מכירים את זה שהילדים שלכם מסדרים פריטים בשורה? או לוקחים כל מיני חפצים מהבית ומאחדים אותם למשחק? זורקים, מטיחים מבלגנים ושוברים ? ובכן כך הם מלמדים את עצמם על העולם על ארגון וסדר, על פרופורציות של קטן גדול, חוקים פיזיקלים של קרוב רחוק נופל ומתפרק. כן הילדים שלנו יודעים ללמד את עצמם על העולם שהם רואים וחווים ממש בעצמם. נכון שלא תמיד נוכל לתת להם לחקור באופן חופשי לחלוטין את ארון כוסות הזכוכית בבית או שקע החשמל, את המדרגות או את הכביש והם לומדים לחקור במגבלות חוקים וכללים שחלקם אוניברסלים וזהים בכל מקום בעולם ולכל משפחה. בנוסף יש את החוקים והערכים שכל משפחה מעבירה לילדים שלה ואלו הם הערכים והחוקים שיהיו שונים בכל משפחה. ילדים צריכים מגבלות בהם הם יכולים ללמוד ולהשתחרר וזאת הם עושים דרך המשחק.

לכל ילד עולם משלו ותחומי עניין, משיכה ותכונות משלו – ילדים עוברים תקופות הנקראות ׳׳תקופת רגישות׳׳ מונח שהשתמשה בו מריה מונטוסורי במחקריה ותצפיותיה. תקופת רגישות היא דחף פנימי עז, המניע את הילד להתעניין בתחום התפתחותי המתאים ונכון לו על פי התפתחותו האישית, תקופת הרגישות מלמדת אותנו המון על מה מוקד העניין של ילדינו ברגע הנתון ודרכן ניתן ללמד אותם בצורה האפקטיבית ביותר.

יש תקופות רגישות לתנועה, לשפה, לסדר וארגון, לעידון החושים וכנראה שעוד תקופות רבות שלא בהכרח נקראו בשם כלשהו אלא הן עוסקות בתחושות ורגשות שגם הם מתפתחים בתקופות רגישות מסויימות.

אם נשים לב מה הילד שלנו מושך בתקופה מסויימת נוכל לתת לו מענה מתאים וכך הוא ירכש מיומניויות ולמידה באופן המעניין ביותר עבורו. ואם אנחנו לא בדיוק מצליחים להבין או לדעת למה הוא מתחבר מתצפית בלבד נוכל פשוט לנסות סוגים שונים של משחקים ותרגילים ולראות למה הילד נמשך ומתמיד ובמה הוא מאבד עניין וריכוז מאוד מהר. ניתן גם ללמד נושא מסויים בכמה דרכים בשילוב תקופות רגישות. אם נניח ילד בתקופה רגישה לסנסורי וגם לתנועה נוכל לתת לו פעילו בתנועה המשלבת מוטיבים חושיים.

חברים – שמרו על קשר

הירשמו לקבל את המבצעים וההטבות שלנו.

תרגישו חופשי לפנות ישירות אלי במייל: info@dough-story.co.il או בוואטסאפ 0503633797. אני מזמינה אותכם לסייר באתר ולהתרשם מהמגוון הרחב והמתחדש של ערכות היצירה, הבצק וחותמות העץ. בואו ועקבו אחרינו באינסטגרם ובפייסבוק לקבלת רעיונות ליצירה עם ערכות הבצק שרכשתם והירשמו לקבלת מבצעים והטבות כאן.

המוצר נוסף לסל הקניות

התחברו אל המועדון